اپلیکیشن اینستاگرام,بنیانگذار اینستاگرام,راز موفقیت کارآفرینان

ده راز موفقیت کارآفرینان از زبان موسس اینستاگرام

اپلیکیشن اینستاگرام که ابتدا در سال 2010 پیاده سازی و راه‌ اندازی گردید، 2 سال بعد به قیمت 1 میلیارد دلار آن هم فقط با 13 کارمند توسط فیس‌ بوک خریداری شد، این اپلیکیشن مسیر فوق‌ العاده‌ ای را به سوی تبدیل شدن به یک سوپراستار در شبکه‌ های اجتماعی دنبال کرده است. کوین سیستروم ، موسس و مدیر عامل اینستاگرام هم اکنون یک میلیاردر است.

کوین سیستروم این روزها به لطف رشد سهام فیس‌ بوک به باشگاه سه کاما پیوسته است. یک میلیارد دلار اولیه ترکیبی از سهام و پول نقد بود، سهامی که از 18 دلار بازای هر سهم بعد از معامله به 120 دلار بازای هر سهم رسید. به لطف این رشد سهام، دارایی خالص کوین سیستروم از 280 میلیارد دلار به 1/1 میلیارد دلار رسیده است.

اپلیکیشن اینستاگرام,بنیانگذار اینستاگرام,راز موفقیت کارآفرینان

و اما ببینیم 10 رمز موفقیت کوین سیستروم، میلیاردر و خالق اینستاگرام، برای کارآفرینان چیست؟

1- صبور باشیم

بله؛ ما برای ساختن یک کسب و کار موفق به خیلی چیزها نیاز پیدا می کنیم. اما مهم نیست که مسائل چقدر پیچیده و بغرنج میشوند، اگر روی فاکتورهای اصلی تمرکز داشته باشیم، شانس موفقیت ما بیشتر خواهد شد. کوین به دنبال راهی میگشت تا چیزهایی را که در مورد تصاویر پولاروید ( دوربین آنالوگ ظهور فیلم فوری) دوست داشت با میلیون‌ ها کاربر تلفن همراه به اشتراک بگذارد.

2- عمیقاً تمرکز کنیم

در آغاز تمرکز اینستاگرام روی آیفون بود و روی آن کار میکرد تا هر روز بهتر و بهتر شود. اینستاگرام توانست کم کم با ایجاد اپلیکیشن های مربوط به سیستم‌ عامل‌ های دیگر موبایل، کار خود را توسعه بخشد، اما با دیدن علاقه سریع کاربران آیفون به این اپ، در سال‌ های اولیه تصمیم گرفت بیشتر روی مخاطبین آیفون تمرکز نماید. در حقیقت، به خاطر همین تمرکز و تعهد بود که در سال 2010، اپل آن را به عنوان اپ آیفون سال انتخاب کرد.

3- مهارت‌ های خود را تقویت کنیم

گرچه کوین سیستروم سیستروم به طور رسمی به عنوان فروشنده محصول در گوگل استخدام شد، اما برنامه‌‌ نویس خودآموخته‌ ای بود که از دوران نوجوانی با سرهم بندی ایده‌ ها، ایده خود را ساخت. در حالیکه احتمال میرود سیستروم هیچ جایزی از تالار افتخار برنامه‌ نویسی دریافت نکند، اما خالی از لطف نیست یادآوری کنیم که او هم به بازاریابی محصولات علاقمند بود و هم به روند تفکر مربوط به طراحی آنها. گرچه او در این زمینه هیچ آموزش رسمی دریافت نکرد، اما یاد گرفت که چگونه شبها برنامه نویسی کند و روی شکل گرفتن ایده‌ هایش کار کند.

رمز موفقیت کارآفرینان,شبکه‌ های اجتماعی,کسب و کار

4- جمع و جور بمانیم

اکثر مردم وقتی فهمیدند اینستاگرام تنها 13 کارمند دارد، حیرت‌ زده شدند. تمایلی که معمولاً در میان بنیانگذاران استارتاپ وجود دارد این است که تا سرمایه قابل توجه‌ ای بدست می‌ آوردند، دست به استخدام‌ های سریع میزنند تا سهم بازار را بدست بیاورند. به‌ هرحال، گاهی اوقات عکس این کار می تواند استراتژی بهتری قلمداد شود. با استخدام کارمندان بیشتر، متمرکز ماندن روی ساخت محصولات و مدیریت کارمندان می تواند موجب حواس‌ پرتی گردد و دشواری‌ هایی را به همراه داشته باشد. اغلب، استارتاپ‌ های که جمع و جور باقی می مانند فرز و چابک می باشند. تنها در صورتی دست به استخدام مهندسین و یا تجار بزنیم که مجبور باشیم.

5- کوچک عمل کنیم اما بزرگ فکر کنیم

از همان ابتدا، کوین سیستروم شرمنده جاه‌ طلبی‌ ها و بلند پروازی‌ ها خود نبود. او در مصاحبه‌ ای که با مجله تایم در سال 2011 انجام داد، عنوان کرد که می‌ خواهد ” یک ابزار اجتماعی برای زندگی اجتماعی در حال جریان بسازد….ما می‌ خواهیم روش ارتباط مردم و اشتراک‌ گذاری‌ ها را در دنیای واقعی تغییر دهیم.” شکی نیست که وقتی یک فارغ‌ التحصیل دانشگاه استفورد که تجربه‌ ای هم ندارد، شرکتی را راه‌ اندازی میکند، به توانایی‌ هایش اعتماد دارد و مصمم است.

6- اول کاربران خود را بیابیم، بعد نگران درآمد باشیم

مهم نیست چه کسب و کاری داریم، ما به عده‌ ای کاربر و دنبال‌ کننده نیاز داریم. چه یک مغازه پیتزا فروشی داشته باشیم یا بزرگترین اپ اشتراک‌ گذاری موبایل در جهان، مهم نیست درآمدمان چقدر باشد، باید ببینیم چه تعداد مشتری وفادار توانسته‌ ایم برای خودمان دست و پا کنیم. بدون داشتن مشتریان وفادار، شانس موفقیت نداریم.

کسب‌ و کار موفق,کوین سیستروم,موسس اینستاگرام

7- موفقیت رد پا برجای می‌ گذارد

“از 0 دلار تا 1 میلیارد دلار ظرف 18 ماه” شاید تیتر فربینده‌ و مسحور کننده‌ ای باشد، اما رسانه‌ ها با نادیده گرفتن سالها آموزش، سخت‌ کوشی و شکست که در نهایت منجر به چنین موفقیتی شده است، در واقع هیچ لطفی به ما نمی‌ کنند.” واقعیت این است که بنیانگذار اینستاگرام، کوین سیستروم سالها وقت خود را صرف تلاش برای کسب دانش، مهارت و تجربه و برقراری ارتباط در فضای استارتاپ کرده و با غول‌ های اینترنتی از جمله گوگل، مایکروسافت و Odeo ( که بعدها توییتر نام گرفت) کار کرده است. غیر از اینها، او استارتاپ‌ های دیگری را راه‌ اندازی کرد که در طول مسیر با شکست مواجه شدند و موجب شدند تا او قبل از دستیافتن به اینستاگرام درس‌ های ارزشمندی را بیاموزد.

8- بفهمیم چه چیزهایی کاربردی هستند

قبل از آنکه کوین سیستروم به اینستاگرام دست پیدا کند، ابتدا به فکر ساختن سرویسی تحت عنوان Burbn بود که شباهت بسیاری به Foursquare – اپلیکیشن مکان‌ یابی- داشت. اما وقتی کوین و شریک‌ اش سرمایه‌ گذاری خود را شروع کردند بر سر یکی از محبوب‌ ترین ویژگی‌ های Burbn به توافق رسیدند که این ویژگی به اشتراک‌ گذاری عکس بود. و در نهایت به نام ساده‌ تر اینستاگرام رسیدند.

اپلیکیشن اینستاگرام,بنیانگذار اینستاگرام,راز موفقیت کارآفرینان

9- افزایش تعاملات با دیگران

چند ساعتی پس از راه‌ اندازی اینستاگرام، سیستم نتوانست از پس هزاران دانلود بربیاید و خراب شد. او به سرعت با دوستان دانشگاهی خود تماس گرفت و از آنها کمک خواست. یکی از دوستانش دی آنجلو (D’Angelo) نه تنها به او در این زمینه کمک کرد، بلکه در اینستاگرام هم سرمایه‌ گذاری کرد. دوستان دیگر او هم در اینستاگرام سرمایه گذاری کردند. سیستروم در گوگل کار کرد و بعد در شرکتی که بعدها نام آن توییتر نام گرفت. در نهایت هم توسط شخصی که او را از زمان کار در گوگل می‌ شناخت، به یک تاجر به نام مارک اندرسون معرفی شد. اندرسون 250 هزار دلار روی این اپلیکیشن سرمایه‌ گذاری کرد.

10- نام محصول باید بیانگر هدفش باشد

از آنجایی‌ که نام این اپلیکیشن از Burbn به اینستاگرام تغییر یافت، هدف این اپلیکیشن هم از عرضه قابلیت‌ های مختلف به کاربران به تمرکز روی یک قابلیت تغییر یافت و آن تصویر بود. نام Burbn بیانگر هدف و کاربرد این اپلیکیشن نبود. تغییر نام این اپلیکیشن به اینستاگرام در واقع بازتاب دهنده قابلیت نسخه جدید Burbn بود، به معنی ارائه تصاویر با قابلیت اشتراک‌ گذاری فوری.