راسل اکاف,راسل اکاف کتاب,راسل اکاف متمم

بیوگرافی راسل ایکاف (زندگینامه دانشمندان)

در زندگی نامه راسل اکاف اینگونه آمده است که : راسل لینکلن اکاف متولد 1919 از پیشاهنگان علم مدیریت در زمینه نظریه سیستم ها، رئیس انجمن اندیشمندان سیستم و صاحب نظر برجسته، اندیشمند و هوشمند در زمینه مدیریت می باشد. وی در سال 1975 کتاب معروف خود با نام “مقدمه ای بر پژوهش عملیاتی” که یکی از بهترین کتابها در موضوع درس مدیریت بود را به ثبت رساند.

راسل اکاف تحصیلات لیسانس مهندسی معماری خود را در سال 1941 از دانشگاه پنسیلوانیا دریافت نمود و بعد از آن در سال 1947 دکتری فلسفه را از همین دانشگاه اخذ کرد. او بیش از 20 کتاب و 150 مقاله در مجلات معتبر دنیا به چاپ رسانده است.

دورنمای اندیشه مک گریگور

نظریات اکاف در مورد سیستم و جهان بینی او در مورد علت و معلول ها در نظام جهانی راه-گشای اندیشه سیستمی او بود. اهمیت و ویژگی نظر راسل اکاف در این است که سازمان و فعالیت های آن نیز سیستمی و نظام مند می باشد و معتقد است روابط سازمانی نیز تابع نظام و سیستم است. بر همین اساس راسل اکاف، تئوری های خود را در ارتباط با برنامه ریزی و کنترل و سازماندهی ارائه میدهد وی در نهایت به ساختار سازمانی دایره ای اشاره میکند که دارای هیئت مدیره برای برنامه ریزیهای راهبردی و هیئت مدیره اجرایی برای برنامه ریزی راهکاری است. راسل اکاف معتقد است چنین ساختار سازمانی برپایه مدیریت مشارکتی است.

ارکان اندیشه مک گریگور

راسل اکاف در زمینه تعریف نظام سیستم معتقد است (سیستم) ارتباط از هوش زندگی و مفهوم آن حقیقت در دنیای طبیعت است. او می گوید: “تغییر خود در تغییر است” بنابراین شتاب تغییر هر لحظه زیاد میشود. مثلاً سرعت سفر از زمان تولد ما بیشتر است. این سرعت بیش از آن است که بتوان آن را محاسبه نمود، ارتباط برقرار کرد و نسبت به برنامه ریزی ساخت، تولید، و مصرف کالاها و خدمات اقدام کرد. به همین سبب است که: “تغییر همواره در شتاب است”.
راسل اکاف نسل ما را عصر ماشین می نامد و معتقد است دنیای امروز ماشین پروردگار عالم است. این جهان آفریده شده تا کارها و مأموریت های معلومی را انجام دهد و بشر قسمتی از این ماشین است در خدمت پروردگار، تا خواسته های او را به سرانجام برساند. به نظر راسل اکاف سیستم عبارت است از مجموعه دو یا چند واحد که بر یکدیگر اثر می گذارند و جزء سومی را بوجود می آورند.

راسل اکاف,راسل اکاف کتاب,راسل اکاف متمم

بنابراین سیستم باید دارای شرایط و ویژگی هایی باشد، که از قبیل:

– عوامل و سازنده های آن بر یکدیگر اثر گذارند و واحد و یا مجموعه دیگری را به وجود آورند.
– رفتار اجزاء و مجموعه با یکدیگر مرتبط است.
– در نتیجه یک زیر مجموعه با سیستم جدید تشکیل می شود.
– بنابراین در صورتی که جزئی از سیستم قطع شود کل نظام و سیستم و روابط آن مختل می شود.

آقای اکاف چهار گونه سیستم و نمایه و الگو را تشخیص میدهد که عبارتند از:

1- سیستمها و یا نظام های قطعی؛
2-سیستمها و یا نظام های فعال؛
3- نظام های اجتماعی؛
4- نظام های اکولوژی؛

از مهمترین نظریه های ارزنده راسل اکاف “برنامه ریزی” می باشد. راسل اکاف معتقد بود عاقل کسی است که تعاقب و پیوند مراحل جریان فعالیت ها را ببینیم و از برنامه های نزدیک برد راهکارهای لازم را پیدا کند و بتواند فعالیت ها را کنترل نماید و نسبت به وقایع و پیشامدها پیش بینی های لازم را از قبل انجام دهد. راسل اکاف به برنامه ریزی راهبردی دوربرد و راهکارهای اجرایی نزدیک برد اشاره میکند و رکن اساسی در برنامه ریزی را تصمیم گیری میداند. راسل اکاف به سه نوع برنامه ریزی معتقد است: برنامه ریزی بازتابی، برنامه ریزی پیش عمل، و برنامه ریزی عمل گرا یا کنترل و نظارت برآنچه که در آینده رخ خواهد داد.

اصلی را که راسل اکاف در برنامه ریزی عمل گرا اظهار میکند عبارت از مشارکت، تداوم، و کلان بینی است.

راسل اکاف می گوید در ذات بشر کنجکاوی وجود دارد.

آقای راسل اکاف در بحث مربوط به روش قیاس معتقد است برای درک بهتر هر چیز آن را باید تقلیل دهیم و اجزاء آن را از نظر فیزیکی و یا مفهومی جداسازی کنیم.

راسل لینکلن اکاف,زندگینامه دانشمندان,زندگینامه راسل اکاف

راسل اکاف در مورد قطعیت می گوید پس از آنکه سازنده ها و واحدها شناخته شدند باید روابط آنها را بررسی کنیم و علت و معلول آن را دریابیم. حال پرسشی مطرح است که آیا تمام روابط جهان دارای علت و معلول هستند اگر چنین باشد بنابراین نظریه رابطه مکانیکی و طبیعی قطعیت، ثابت میشود.
آقای راسل اکاف در مورد نظریه تجزیه و تحلیل و قطعیت معتقد است جهان دارای رابطه و مکانیزمی ثابت است که به عنوان ماشین عمل میکند.

نظریه راسل اکاف

“تغییر همواره خود در تغییر است البته با شتاب بیشتر.”

“سیستم تنها یک مفهوم نیست، هوش زیستن، جهان هستی، طبیعت موجود، همه سیستم هستند و پیروی از یک نظام کلان دارند.”

راسل اکاف در ۲۹ اکتبر ۲۰۰۹ در گذشت.

منبع: پرورش افکار